Η ζωή της «θλιμμένης πριγκίπισσας» – Σαν σήμερα, πριν 40 χρόνια, βρέθηκε νεκρή στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, έπειτα από υπερβολική χρήση βαρβιτουρικών και αλκοόλ
Έχει χαρακτηριστεί κατά κόρον η «θλιμμένη πριγκίπισσα», σε αμέτρητους κλισέ τίτλους. Τίτλοι, που συνδυάζουν τον πρώτο πρωταγωνιστικό ρόλο της ως «Πριγκίπισσα Σίσι» στις τρεις ρομαντικές ταινίες, που την έκαναν διάσημη αν και ακόμη ήταν παιδούλα, την τυραννισμένη ζωή της και του τραγικού τέλους της. Ο λόγος φυσικά για τη Ρόμι Σναϊντερ, που προσπάθησε σχεδόν μάταια να αποποιηθεί τον χαρακτηρισμό της κινηματογραφικής “πριγκίπισσας”, δοκιμάζοντας υποκριτικά να πέσει στα βαθιά, για να δείξει το ταλέντο της, το φυσικό της χάρισμα, που δεν ήταν μόνο η εξωτερική της ομορφιά, η απαράμιλλη λάμψη της. Μάταια, όμως, προσπάθησε να ξεφύγει και από τους δαίμονες, τον εύθραυστο συναισθηματικό της κόσμο, καθώς στη ζωή της μπήκαν από νωρίς το αλκοόλ και τα βαρβιτουρικά, ενώ το τελευταίο καίριο χτύπημα θα έρθει όταν σκοτωθεί ο 14χρονος γιος της, παίζοντας στον κήπο του σπιτιού της.
Ακριβώς πριν 40 χρόνια, στις 29 Μαΐου του 1982, δέκα μήνες αργότερα από το τραγικό ατύχημα και τον θάνατο του γιου της και παρά τις νοσηλείες της σε ψυχιατρικές κλινικές, που δεν μπόρεσαν να τη βοηθήσουν, θα βρεθεί νεκρή στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, έπειτα από υπερβολική χρήση βαρβιτουρικών και αλκοόλ. Επισήμως, άφησε την τελευταία της πνοή από έμφραγμα του μυοκαρδίου.
Μπορεί η σημαντική καλλιτεχνική της πορεία να σκιάστηκε από το τραγικό της τέλος, αλλά η Ρόμι Σνάιντερ ήταν μια σπουδαία ηθοποιός, που διέθετε μία απίστευτη γοητεία, έγραφε στο λευκό πανί, μάγευε τον θεατή και ακόμη περισσότερο πλάνευε όλους αυτούς που διέκριναν τη θλίψη στα μάτια της, ακόμη και σε ανάλαφρες ρομαντικές κωμωδίες.
Η ηθοποιία στο αίμα της
Η Ρόμι Σνάιντερ γεννήθηκε στη Βιέννη στις 23 Σεπτεμβρίου του 1938 από γονείς ηθοποιούς, τη μητέρα της Μάγδα Σνάιντερ και τον πατέρα της Βολφ Άλμπαχ-Ρέτι. Η πρώτη της ευκαιρία να παίξει στο σινεμά θα της δοθεί πριν τα 15 της χρόνια στο φιλμ “Όταν Ανθίζουν και Πάλι οι Άσπρες Πασχαλιές”, ενώ το 1954 θα πρωταγωνιστήσει ως πριγκίπισσα Βικτωρία στα “Παιδικά Χρόνια μιας Βασίλισσας”. Το 1955 και για τα επόμενα τρία χρόνια θα πρωταγωνιστήσει στη διάσημη τριλογία “Σίσι”, στην οποία ενσαρκώνει την αυτοκράτειρα της Αυστροουγγαρίας Ελισάβετ. Τρία φιλμ που σημάδεψαν τη σταδιοδρομία της, παρότι απλώς περιέφερε την εκθαμβωτική άγουρη ομορφιά της. Μια εικόνα, μια επιφανειακή ερμηνεία, που προσπάθησε να σβήσει από το βιογραφικό της σε όλη τη σύντομη ζωή της, κάτι που τελικά μάλλον δεν κατάφερε, ειδικά για το ευρύ κοινό, παρότι έκανε συγκλονιστικές ερμηνείες σε σημαντικές ταινίες, υπό την καθοδήγηση μεγάλων σκηνοθετών.
Θλιμμένη πριγκίπισσα
Αν και ουσιαστικά θα έπρεπε να μιλάμε για μία σταρ που καθιερώθηκε σε δραματικούς ρόλους, πολλές φορές υποδυόμενη τραγικές ευάλωτες ηρωίδες, ο χαρακτηρισμός της “θλιμμένης πριγκίπισσας” θα την ακολουθεί ακόμη και μετά τον θάνατό της. Και όμως, η Ρόμι Σνάιντερ το πάλεψε και τις περισσότερες φορές τα κατάφερε να δημιουργήσει υπέροχους ερμηνευτικούς χαρακτήρες σε ταινίες σκηνοθετών όπως οι Λουκίνο Βισκόντι, Όρσον Γουέλς, Ότο Πρέμινγκερ, Κώστας Γαβράς, Κλοντ Σαμπρόλ, Ζιλ Ντασέν, Ζακ Ντερέ, Κλοντ Σοτέ και πολλών άλλων.
Το κεφάλαιο Αλέν Ντελόν
Το 1958, στα τα γυρίσματα της δραματικής ταινίας “Χριστίνα”, θα γνωριστεί με τον Αλέν Ντελόν. Εδώ θα σταθούμε, καθώς υπήρξε ο μεγάλος έρωτας της ζωής της -το πρώτο και βασικό συναισθηματικό χτύπημα που θα της αφήσει ανεξίτηλο τραύμα. Ο Αλέν Ντελόν -κι αυτός ακόμη νεότατος, ούτε 23 χρόνων-, που είχε τεράστια εμπειρία στις γυναίκες, μεγαλώνοντας δίπλα στις πόρνες του Παρισιού, εκμεταλλευόμενος την ασύγκριτη γοητεία του, θα την αντιμετωπίσει αρχικά ως ακόμη μια γυναίκα που πρέπει να τον προσκυνήσει… Η αρχική του εντύπωση δεν ήταν και η καλύτερη, ενώ και η Σνάιντερ ήταν επιφυλακτική μαζί του. Την υποδέχεται στο αεροδρόμιο του Ορλί με ένα μπουκέτο κόκκινα τριαντάφυλλα. Εκείνη θα σκεφτεί ότι “παραείναι όμορφος και καλοντυμένος”, Το βράδυ θα δειπνήσουν μαζί. Μιλούν ελάχιστα. Εκείνη θα πληρώσει τον λογαριασμό, αυτός και πάλι άφραγκος. Στα γυρίσματα θα υπάρξει ένταση μεταξύ τους, καθώς ο Ντελόν βγάζει για μια ακόμη φορά τον αλήτικο -μα τόσο γοητευτικό- χαρακτήρα του. Κι εκεί που όλοι νομίζουν ότι αυτή θα είναι και η τελευταία τους συνεργασία, μια πρωτόγνωρη έλξη θα τους κάνει να ερωτευτούν παράφορα.
Τον επόμενο χρόνο θα αρραβωνιαστούν. Αυτή με την παιδεία της κι εκείνος με τις αλητείες του, θα ζήσουν για κάποια χρόνια ευτυχισμένοι. Όμως, ο Ντελόν, αδιόρθωτος γυναικάς, κάποια μέρα του 1963 θα αφήσει ένα σημείωμα που τις ανακοινώνει ότι είναι στο Μεξικό με την Ναταλί, την οποία θα παντρευτεί λίγο μετά και θα αποκτήσουν μαζί ένα γιο. Το νέο αυτό θα της στοιχίσει ακριβά. Η Σνάιντερ θα καταφύγει στα ηρεμιστικά, θα νιώσει τον πόνο της εγκατάλειψης, θα χάσει από δίπλα της την απόλυτη γοητεία. Το τραύμα αυτό θα ανοίξει μια πληγή που δεν θα κλείσει ποτέ -και αυτό φάνηκε και στις υπόλοιπες ερωτικές της σχέσεις αλλά και στους δυο συζύγους της. Ο πρώτος, μάλιστα, ο ηθοποιός Χάρι Μάγιεν, θα αυτοκτονήσει!
Η Πισίνα
Μοναδική διέξοδος η εργασιοθεραπεία, η προσήλωσή της στην τέχνη της, παίζοντας σε ορισμένες σπουδαίες ταινίες. Έπειτα από πέντε χρόνια κι ενώ η καριέρα της είναι απλώς ικανοποιητική θα ξαναβρεί μπροστά της τον Αλέν Ντελόν, που πλέον έχει ωριμάσει -αν και αυτό μάλλον δεν μπορεί να ειπωθεί ούτε τώρα- και οι σχέσεις τους έχουν αποκατασταθεί. Είναι η ώρα τού σπουδαίου δραματικού θρίλερ “Η Πισίνα” που θα γυρίσει ο Ζακ Ντερέ με τον Ντελόν και την Σνάιντερ να συνθέτουν ένα από τα πιο ηδονικά ζευγάρια τής μεγάλης οθόνης. Πολύ καλός ο Ντελόν, αλλά η Σνάιντερ είναι συγκλονιστική. Ο μόνος που θα μπορούσε να κλέψει τη δόξα της είναι ο Μισέλ Λεγκράν με τη μουσική του, αλλά η Ρόμι θα κάνει μια ερμηνεία αποκάλυψη, που θα της ανοίξει το δρόμο για ακόμη πιο σπουδαίους σκηνοθέτες.
Από τον Μισέλ Πικολί στον Μαστρογιάνι
Ο Κλοντ Σοτέ τα επόμενα χρόνια θα γυρίσει μαζί της τέσσερις ταινίες, “Ερωτική Αποκάλυψη”, “Η Τροτέζα και οι Διαρρήκτες”, “Μαντό” και “Σεζάρ και Ροζαλί”, τοποθετώντας δίπλα της στις τρεις πρώτες τον υπέροχο Μισέλ Πικολί και στην τελευταία τον Ιβ Μοντάν. Το 1973 θα την επιλέξει ο μέγας Λουκίνο Βισκόντι για τον “Λούντβιχ”, στο οποίο η Σνάιντερ θα υποδυθεί ξανά τη Σίσι, αλλά τόσο διαφορετικά, καθώς η ματιά της συνεπαίρνει και φυσικά η φυσιογνωμία της δένει απόλυτα με την απαράμιλλη αισθητική του Ιταλού σκηνοθέτη. Θα συναντηθεί και με τον Τρεντινιάν στο έξοχο δράμα “Μοιραία Συνάντηση”, ενώ ο Ντίνο Ρίζι θα την αποθεώσει στο “Φάντασμα του Έρωτα”, δίπλα στον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.
Ο κινηματογραφικός επίλογος θα δοθεί με την αξέχαστη ταινία “Η Περαστική του Σαν Σουσί” του Ζακ Ρουφιό, το 1981, χρονιά που θα υποβληθεί σε νεφρεκτομή και θα χάσει τον γιο της Νταβίντ, και αντί να συνεχίσει να βαδίζει στη λεωφόρο της δόξας, θα ξεστρατίσει προς τους σκοτεινούς δρόμους, την αυτοκτονία. Μια πράξη απελπισίας, αρκετά μακριά από την εικόνα της πριγκίπισσας, αλλά πολύ κοντά στο πιο τραγικό μυθιστόρημα, με ιδανική ηρωίδα τη μινιόν κούκλα από την Βιένη, τη μοναδική Ρόμι Σνάιντερ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ